Pagina's

zondag 30 september 2012

Amandelen

Uitzicht vanuit de woonkamer over de amandelbomen richting zee
Op de middelbare school kocht ik wel eens een gevulde koek voor  50 guldencent. Thuis vertelde ik dat aan mijn vader, die bakker is. ´Dat is een gevulde koek met nep amandelspijs´, concludeerde hij . De vulling van de koek van 50 guldencent zal hebben bestaan uit gemalen wittebonen, suiker, citroen en amandelaroma. Dus niet gemaakt van echte amandelen. Nu we al twee zomers omgeven zijn door vele amandelbomen begrijp ik pas de conclusie van mijn vader. 

Het oogsten en verwerken van de amandelen is heel veel werk. Zelfs het bezoek uit Nederland en vrienden uit de buurt helpen mee. Deel 1 is de amandelen in tweede helft van augustsus van de boom tikken en de groene barst verwijderen. Daarna de amandelen in zon een paar dagen goed laten drogen.

1 opmerking:

  1. Een zo'n succesvolle vader als bakker weet natuurlijk van de hoed en de rand. Wat een werk hebben jullie je op de hals gehaald. Daarbij zou het zonde zijn die amandelen te laten verrotten. Dus ECHTE gevulde koeken? Lijkt me heerlijk.
    Hartelijke groeten Sietse en Lidy.

    BeantwoordenVerwijderen